Skip to main content

Pedoman - Solat, Umpama Mandi Lima Kali Sehari

By S.A.

Salam kepada semua pembaca,

Jabir r.a menceritakan bahawa dia mendengar Rasullah s.a.w. bersabda, "Lima kali solat setiap hari itu umpama sebuah anak sungai yang mengalir di depan pintu rumah seseorang yang mandi di dalamnya lima kali sehari."

Abu Hurairah r.a menceritakan bahawa Rasullah s.a.w. pernah bertanya pada sahabatnya ; " Adakah kamu percaya bahawa kotoran melekat pada tubuh seseorang yang mandi lima kali sehari dalam sungai yang mengalir di depan rumahnya?"


Jawab para sahabat: "Tidak, kotoran tidak akan melekat pada tubuhnya."
Sabda Rasullah s.a.w., "Begitulah umpama kesan solat yang dikerjakan lima kali sehari. Dengan limpah rahmat Allah ia menghapuskan segala dosa."

Comments

Popular posts from this blog

Who are we? Should we do this to the nature?

Salam, Today I want to try to make the English entry. But I only do half of entry only. The rest I use the Malay language As you know, Malaysia has a natural forest environment. The country's equatorial climate caused many tourists come to Malaysia for travel. Today, I want to tell a story that happened right in front of me. I hope this incident can serve as a lesson to us as human beings who are appointed by God to preserve the earth.

Seluruh dunia datang mengerumuni dunia Islam

Salam kepada semua pembaca, Memang benar apa yang disabdakan oleh Rasullah s.a.w. akan keadaan umat Islam pada akhir zaman ini. Walaupun mereka mempunyai bilangan yang ramai tetapi mereka selalu dipersendakan dan menjadi alat permainan bangsa-bangsa lain. Mereka ditindas, diinjak-injak, disakiti, dibunuh dan sebagainya. Bangsa-bangsa dari seluruh dunia, walaupun berbeza-beza agama, mereka bersatu untuk melawan dan melumpuhkan kekuatannya.